شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار

پيام

درب کنسرو بازکن برقی

*مهدي*

+ *زبان فارسي عزيز همه ايرانيان است اما زبان مادري همه ي ايرانيان نيست* ؟ پيشتر نوشته بودم كه ايرانِ ما يك « باغ» است و باغ جايي است كه انواع درختان در آن زندگي مي كنند و باغ از اين روي زيبا و غني است و گرنه با يك نوع درخت ديگر باغ نيست. مثال آوردم كه اگر تنها انگور داشته باشد،‌ باغ نيست، تاكستان است. اگر به خرما اختصاص دارد، آن گاه نخلستان است و....
*مهدي*
ايرانِ ما باغي است كه در او زبان هاي متعدد و متنوع همچون فارسي، تركي، عربي، كردي و... زندگي مي كنند و اين باغ وقتي زيبا و غني است كه همه ي شان زنده باشند و همه شان در باغ نمود داشته باشند و گرنه مي شود فارسستان و كردستان و....
*مهدي*
اصل پانزدهم قانون اساسي كه ميثاق ملي ما ايرانيان است، تصريح دارد كه «‌ زبان و خط رسمي و مشترك مردم ايران فارسي است». براساس همين اصل محترم است كه زبان فارسي زبان اداري و آموزشي ماست. قانون اساسي حتي نگفته است فارسي زبان ملي است،‌بلكه گفته است زبان رسمي مردم ايران است. حال زبان فارسي زبان ارتباط و زبان همصحبتي ماست.
*مهدي*
كتب درسي ما باز براساس همان اصل 15 قانون اساسي به زبان فارسي نوشته شده و در تمام كشور يكسان تدريس مي شود تا محتواي آموزشي يكساني پياده شود. همين محتوا و متون بايد تفاوت هاي زباني را مورد توجه داشته باشد و حداقل ديگر زبان هاي رايج در كشور را محترم شمارد.
*مهدي*
در كتاب فارسي پايه ششم ابتدايي شعري با عنوان « اي زبان فارسي» از « غلامعلي حداد عادل» درج شده است كه بسيار ناشيانه است. وقتي يك دانش آموز ترك و يا كرد و عرب، اين شعر را مي خواند كه در آن زبان فارسي را زبان مادري خوانده، آيا در خصوص ساده ترين و بديهي ترين مسئله كه زبان مادري است،‌ دچار ابهام نمي شود. مگر اين شعر و اين كتاب را فقط فارسي زبانان كشور قرار است بخوانند.
*مهدي*
بسيار ساده است كه زبان مادري بسياري از مردم ايران فارسي نيست و اگر شاعر محترم به عنوان يك فارس زبان براي زبان مادري خود چنين شعري سروده هيچ جاي ايراد نيست،‌ اما گنجاندن آن در كتاب درسي مشترك كودكان ايران كه زبان مادري متفاوتي دارند، منطقي نيست. هر چند كه شاعر در تعريف اقليم زبان فارسي،‌ حتي از تبريز هم نام مي برد.
*مهدي*
البته كه زبان فارسي در جغرافياي تعريف شده گسترش دارد چرا كه شعراي بسيار بزرگي همچون نظامي و شهريار علي رغم حيات در مناطق ترك نشين ايران و علي رغم ترك بودن، اشعار فارسي گرانسنگ سروده اند و از قضا اين مسئله نشان مي دهد كه براي مردم غيرفارس در ايران زبان فارسي بسيار عزيز بوده و از قابليت هاي آن در خلق آثار ادبي بهره برده اند و هرگز آن را زبان بيگانه نشمرده اند.
*مهدي*
در واقع زبان فارسي هميشه براي ترك ها و عرب ها و كردها و ديگران محترم و عزيز بوده و حداقل انتظار اين است كه اينها نيز براي زبان فارسي محترم باشند. ما ايرانيان زبان فارسي را دوست مي داريم و در ارتقاي جايگاه آن نيز مي كوشيم و در درخشيدن آن همت مي گماريم اما در اين همه كوشش و همت نبايد «‌زبان مادري»‌مان به حاشيه برود. نهايت سخن اين كه زبان فارسي عزيز همه ايرانيان است اما زبان مادري همه ي ايرانيان نيست
*مهدي*
.
*مهدي*
ممنون از محمد و تبسمي به ناچار
*مهدي*
ممنون از گشت ارشاد
خواهش ميکنم مهدي جان وظيفه بود:)@};- راستي ممنون به خاطر اين فيدت:)
*مهدي*
خواهش ميکنم محمد بازم ممنون از همتون از جراتي که داشتين
*مهدي*
.
ساعت ویکتوریا
*مهدي*
رتبه 0
0 برگزیده
351 دوست
محفلهای عمومی يا خصوصی جهت فعاليت متمرکز روی موضوعی خاص.
گروه های عضو
فهرست کاربرانی که پیام های آن ها توسط دبیران مجله پارسی یار در ماه اخیر منتخب شده است.
برگزیدگان مجله ارديبهشت ماه
vertical_align_top